Joost helpt je aan

Fantastisch
Onderhoud

Ik regel alles voor je. De hosting, domeinnaam, beveiliging, emails, onderhoud en support.

Ik regel alles voor je. De hosting, domeinnaam, beveiliging, emails, onderhoud en support.

Je domeinnaam, website en email verhuizen: hoe regelt Fantastische Websites een verhuizing?

Je website verhuizen is voor veel bloggers en ondernemers een spannende gebeurtenis. Wat als al je harde werk in één keer verloren gaat? Deze zorgen zijn ongegrond, want met de juiste zorg is je website in een mum van tijd succesvol verhuisd. Ook je email adressen verhuizen gemakkelijk met je mee.

Een domeinnaam verhuizen

Om een domeinnaam te verhuizen heb je van de huidige host (registrar) een verhuistoken nodig. Dit verhuistoken geef je door aan je nieuwe hosting partij, die de verhuizing kan afronden.

Vaak regel ik dit voor nieuwe klanten en zeg dan gelijk, indien van toepassing, de oude hosting op. Ik zorg voor een soepele overgang.

Een website overzetten

Met een website verhuizen wordt vaak bedoeld dat er een kopie wordt gemaakt van de huidige website, die op een andere server wordt geplaatst of gehost. Daarbij wordt de domeinnaam ook verhuisd, zodat het domein naar de nieuwe omgeving wijst.

Het verhuizen van een website is gratis bij Fantastische Websites bij het afsluiten van hosting. Ik zorg ervoor dat er een nette kopie en backup gemaakt wordt en dat de website op een afgesproken tijdstip omgezet wordt naar de nieuwe hosting. Hierbij update ik de content en zorg ervoor dat een SSL certificaat voor de HTTPS verbinding goed wordt geïnstalleerd.

E-mail verhuizen

Er is één belangrijk punt waar je op moet letten bij de verhuizing als je IMAP als email protocol gebruikt. Je dient in de emailclient emails en mappen offline beschikbaar te maken. Zo blijven ze beschikbaar na de verhuizing. Een backup of offline archief maken kan ook. Bij POP hoef je dit niet te doen.

Aan een domeinnaam kunnen ook email adressen zijn gelinkt. Verhuis je een domeinnaam, dan verhuis je ook gelijk de email adressen. Let er bij een verhuizing wel op dat deze opnieuw ingesteld moeten worden. Ik maak de nieuwe inboxen/postvakken aan en stuur deze account gegevens naar je toe. Indien je een mailcliënt gebruikt dien je het account hier aan toe te voegen.

Als extra veiligheid behoud ik de oude omgeving  zolang als dat nodig is. Zijn we er zeker van dat alles succesvol verhuisd is dan ruim ik de oude omgeving op. Mocht er toch onverhoopt iets niet goed werken, dan kunnen we het domein weer terugzetten en de oude omgeving actief maken. Bij een verhuizing gaan geen e-mails verloren.

Ik help je graag met een verhuizing!

Nieuwe inbox van Fantastische Websites uitlezen

Bij een nieuwe website, of bij een verhuizing, krijg je van mij nieuwe e-mail accounts voor de bestaande e-mailadressen. 

Er zijn drie manieren om een email adres uit te lezen:

  • Doorsturen/forwarden naar een ander adres
  • Webmail
  • Uitlezen via een client, zoals Outlook, Mail, Thunderbird of Gmail

Lees hieronder meer over deze drie manieren.

Als je een mailcliënt gebruikt dan zul je wel zelf de nieuwe accounts moeten toevoegen. Hier kan het dus gebeuren dat je even (1 a 2 uur) niet bereikbaar bent rond de verhuizing of totdat het nieuwe account is toegevoegd in de mailclient. Er kan geen e-mail verloren gaan. Heb je hier hulp bij nodig, laat mij dan weten welke mailclient je gebruikt en ik stuur je gedetailleerde instructies. Ook kan ik je er telefonisch hulp bieden.

Drie manieren van email ophalen

Email doorsturen/forwarden

Het is mogelijk om bepaalde e-mailadressen automatisch door te laten sturen naar een ander adres. In dit geval hoef je geen inbox aan te maken. Dit betekend ook dat je geen email kan versturen vanaf het doorgestuurde adres. Wil je wel email versturen vanaf dit adres, dan dien je een inbox/postvak aan te maken.

Webmail openen

Via webmail kun je gelijk je inbox bekijken en emails verzenden. Webmail is te bereiken door /webmail achter je domeinnaam te typen in een browser, dus bijvoorbeeld:

https://domeinnaam.nl/webmail

Vervang hier domeinnaam.nl door jouw eigen domein. Vervolgens kun je inloggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Er wordt verbinding gemaakt via poort 2096. De plaatselijke firewall dient deze poort wel toe te laten. Sommige bedrijven (o.a. banken en ministeries) hebben een strenge firewall en laten dit vaak niet toe.

E-mail beheren via een mailcliënt

Het meest voorkomende is je e-mail beheren via een mailcliënt, bijvoorbeeld Microsoft Outlook, Apple Mail, Thunderbird, Gmail of één van de vele andere clients op de markt.

Om je inbox/postvak te gebruiken vanuit een cliënt dien je eerst je e-mailaccount toe te voegen. Van mij krijg je deze gegevens toegestuurd via e-mail. Hierin staan alle gegevens, o.a. de gebruikersnaam, wachtwoord, de POP en IMAP poorten en de servernaam.

Heb je hulp nodig bij het toevoegen dan kun je contact met mij opnemen. Graag hoor ik van je welke mailcliënt je gebruikt, zodat ik gedetailleerde instructies kan overhandigen.

POP of IMAP?

POP en IMAP zijn beide manieren om je email op te halen of te verzenden. Een groot verschil is dat bij IMAP de berichten op de server blijven staan, wat vooral handig is als je op verschillende manieren je email ophaalt, dus bijvoorbeeld in twee mailcliënts, of via webmail en één mailcliënt. Gebruik je IMAP, dan kun je je berichten niet offline zien en zul je altijd een internet verbinding moeten hebben

POP download je gehele inbox/postvak naar je lokale omgeving, zodat deze beheert wordt vanaf je eigen pc, tablet of mobiel. Je kunt je e-mail dus ook offline bekijken. POP gaat alleen als je op één plek je e-mail opent.

Voeg je echter een extern POP account toe aan bijvoorbeeld Gmail, dan wordt alle e-mail gedownload naar de Gmail server. Dit is zeker een aanrader indien je vaak gebruik maakt van Gmail. Zie hier instructies voor het toevoegen van een extern e-mailaccount aan Gmail.

 

Wanneer gebruik je POP en wanneer IMAP?

Gebruik IMAP:

  • Als je je e-mail vanaf verschillende apparaten opent.
  • Als je je e-mail in de cloud opgeslagen wilt hebben.

Gebruik POP:

  • Wanneer je alleen Gmail gebruikt om je email te bekijken. Ook wanneer je Gmail vanaf verschillende verschillende apparaten bekijkt kun je POP gebruiken.
  • Als je je e-mail enkel vanaf één apparaat opent.
  • Het offline kunnen bekijken van eerder opgehaalde e-mails belangrijk is.

Joost van Fantastische Websites helpt je graag verder!

Wil je meer weten over:

  • het bouwen van een website of webshop?
  • het onderhoud van een website?
  • de hosting voor een website?